Kierunek pracy przedszkola w roku szkolnym 2023/2024
„Rozwijanie postaw proekologicznych u dzieci w wieku przedszkolnym”
Program wychowawczy Przedszkola Miejskiego nr 16 im. Kornela Makuszyńskiego w Toruniu
Głównym celem wychowania w naszym przedszkolu jest prowadzenie do pełnego rozwoju i doskonalenie osobowości dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, do bycia człowiekiem uczciwym, umiejącym żyć z innymi i dla innych, otwieranie dziecka na dobro, prawdę, piękno, sprawiedliwość, życie dla innych, poszanowanie drugiego człowieka, poczucie odpowiedzialności i pomoc w osiągnięciu dojrzałości emocjonalnej.
Program naszego przedszkola opisuje w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich pracowników placówki. Jest spójny z programem wychowania przedszkolnego, rocznym planem pracy i programem rozwoju przedszkola. Obejmuje wszystkie sfery osobowości dziecka, wyznacza cele i zadania wychowawcze, szczególnie ważne dla naszego przedszkola i środowiska oraz sposoby realizacji tych zadań i przewidywane efekty naszych oddziaływań.
Program wychowania w przedszkolu dzieci słabosłyszących w wieku 3-6 lat
mgr Elżbieta Chmielewska
Program przygotowuje dzieci słabosłyszące do integracji z dziećmi zdrowymi. Integracja jest częściowa i dotyczy zajęć gimnastycznych, umuzykalniających, plastycznych, zabaw dowolnych, wybranych zajęć z zakresu wychowania umysłowego, wspólnych wycieczek i uroczystości.
Niepowtarzalna atmosfera zajęć integracyjnych – przepełniona zrozumieniem i akceptacją – pozwala na spontaniczne i naturalne zachowania dzieci, uzewnętrznienie ich aktywności. Dzieci słabosłyszące funkcjonują wśród dzieci słyszących bez żadnych przywilejów, mają te same prawa i obowiązki, aczkolwiek wiedzą, że zawsze mogą liczyć na wsparcie innych. Dzieci zdrowe chętnie angażują dzieci słabosłyszące do zabawy, a te z kolei czując się swobodnie, przyjmują propozycję.
W kręgu zabawy – program wychowania przedszkolnego
Jadwiga Pytlarczyk
Program ten opisuje sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017 roku.
Program wyznacza szczegółowe i operacyjne umiejętności dzieci w różnych obszarach ich funkcjonowania z podziałem na poziomy. Wskazuje także dodatkowe treści w ramach rozwijania indywidualnego potencjału wychowanków.
Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji będących celami ogólnymi kształcenia:
- Uczyć się, aby wiedzieć – wiedza pozwala na rozumienie otaczającego świata oraz jest podstawą rozwijania umiejętności praktycznych. Daje radość wielozmysłowego poznawania, badania i odkrywania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych.
- Uczyć się, aby działać – w codziennej rzeczywistości istotne są różnorodne kompetencje, dzięki którym człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami.
- Uczyć się, aby być – dzięki edukacji człowiek powinien być przygotowany do samodzielnego, krytycznego myślenia, wypracowywać własne sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Ważne jest poznanie wartości uniwersalnych i różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu oraz zaakceptowaniu norm i systemu postaw.
- Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi – edukacja zakłada pokojowe współistnienie i współdziałanie członków różnych społeczności.
Język angielski w wychowaniu przedszkolnym. Program nauczania 3, 4 i 5-latków
Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska; Wydawca: Oxford University Press 2017
Głównym celem kształcenia językowego w przedszkolu jest osłuchanie dzieci z językiem obcym i uwrażliwienie tej grupy wiekowej na brzmienie języka innego niż język ojczysty. Stopniowo też dzieci będą zachęcane do reagowania i wypowiadania rutynowych zwrotów w sytuacjach życia codziennego w przedszkolu. Dlatego też sprawnościami językowymi rozwijanymi w grupie dzieci przedszkolnych jest rozumienie ze słuchu i mówienie w języku obcym. Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu polega na przyzwyczajaniu dzieci do poleceń wydawanych w języku obcym, na słuchaniu bajek, piosenek, rymowanek i materiałów audiowizualnych, a także wykorzystywaniu języka obcego w zabawach i grach językowych. Rozwijanie mówienia w języku obcym oznacza zachęcanie dzieci do powtarzania zwrotów i wyrażeń podczas śpiewania piosenek, recytowania wierszyków i rymowanek, a także do stosowania języka obcego w grach i zabawach oraz w trakcie codziennych czynności wykonywanych w przedszkolu.
Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu i oddziałach przedszkolnych dla 6-latków
Magdalena Appel, Joanna Zarańska, Ewa Piotrowska; Wydawca: Macmillan Polska
Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu ma zatem na celu przede wszystkim stworzenie atmosfery zabawy, która sprzyja nauce w przypadku najmłodszych uczniów, motywowanie dzieci oraz wykorzystywanie ich naturalnych predyspozycji do rozwijania umiejętności językowych. Nauczanie języka angielskiego ma wspomóc rozwój kompetencji komunikacyjnej dziecka, wdrażać dziecko do pracy w grupie, rozwijać wrażliwość dziecka oraz jego zdolności twórcze, a także umacniać jego wiarę we własne siły i w możliwości.
Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu znacząco różni się od lekcji językowych w późniejszych latach edukacji szkolnej, bowiem koncentruje się na nauczaniu tylko dwóch sprawności należących do tzw. kodu werbalnego, opierającego się na słowie: słuchanie i mówienie.
PROJEKT EDUKACYJNY „KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY”
To jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych poświęcony tematyce ekologicznej. Jego celem jest nie tylko proekologiczna edukacja dzieci, ale również zachęcanie ich do ruchu już od najmłodszych lat. Projekt realizowany będzie w oparciu o pakiet materiałów edukacyjnych w formie elektronicznej przygotowanych przez metodyków z myślą o najmłodszych. Nauczyciele dzięki specjalnemu folderowi ze scenariuszami zajęć i pomocami dydaktycznymi będą mogli przygotowywać ciekawe i pasjonujące zajęcia, a dzieci będą miały okazję bawić się, uczyć i poznawać świat przyrody.
Programy własne wspierające rozwój
„Gdy podniesie się kurtyna… Teatr w oczach dziecka” – program edukacji teatralnej
mgr Marlena Buze, mgr Lucyna Sokołowska
Głównym celem programu jest rozwijanie możliwości artystycznych dziecka poprzez rozbudzenie zainteresowań sztuką, teatrem i tworzenie warunków do ekspresji słownej i muzyczno-ruchowej. Umiejętny dobór metod i form pracy z dzieckiem sprzyja odkrywaniu wrodzonych uzdolnień i rozwijaniu ich w toku twórczej aktywności. W zajęciach teatralnych dominuje forma zabawowa, m.in. zabawy inscenizowane, zabawy z elementami dramy, pantomimy, spotkania z aktorami, wycieczki do teatru.
Program adaptacyjny „Ja i moje przedszkole”
mgr Marlena Buze, mgr Alicja Rzymska, mgr Lucyna Sokołowska
Program wstępnej adaptacji jest takim działaniem pedagogicznym, które sprzyja rozładowaniu negatywnych emocji u dziecka pojawiających się w momencie rozstania z bliskimi i brakiem wiedzy o nowym świecie oraz obawą przed nieznanym. Podczas corocznej realizacji programu, personel stara się zapewnić dzieciom poczucie psychologicznego bezpieczeństwa, akceptację dla ich aktywności poznawczej w działaniu metodą prób i błędów. Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu mają decydujące znaczenie dla jego samopoczucia, dlatego też przygotowujemy rodziców do działań mających na celu ułatwienie startu w nowe środowisko ich dzieciom.
„Artystyczne wędrówki” – program dotyczący kształtowania gotowości do pisania u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez wykorzystanie różnorodnych technik plastycznych
mgr Iwona Malcahn, mgr Elżbieta Niewiadomska, mgr Agnieszka Żurawska
Podstawowym sposobem rozwijania gotowości do nauki pisania jest wprowadzenie dziecka w bogaty świat plastyki. Wykorzystując różnorodność technik, zostały opracowane ciekawe i pomysłowe treści edukacyjne, do których dołączono prognozy osiągnięć dzieci. Program uwzględnia możliwości rozwojowe dzieci młodszych i starszych, przygotowane są także ćwiczenia usprawniające, które ułatwiają dziecku poznanie danej techniki plastycznej, doskonaląc jednocześnie rozwijaną umiejętność.
System wspierania dziecka zdolnego
mgr Ewa Augustyniak, mgr Marlena Buze, mgr Agnieszka Janecka, mgr Iwona Malcahn
System wspierania dziecka zdolnego zawiera ogólną charakterystykę dziecka zdolnego, a w nim podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące rozwoju zdolności intelektualnych. Integralną częścią systemu są czynniki współdecydujące np.: osobowość, lepsze warunki życia i aktywność jednostki.
Program zawiera sposoby diagnozy dziecka zdolnego, opis jak rozpoznajemy dziecko zdolne w naszym przedszkolu oraz metody i formy pracy z dzieckiem zdolnym, aby pielęgnować i rozwijać jego umiejętności.
„Pomóż mi zrobić to samemu…” – innowacja pedagogiczna włączająca metodę Marii Montessori w system wspierania potrzeb edukacyjnych dzieci niesłyszących i słabosłyszących
mgr Elżbieta Chmielewska
Dzięki zestawowi materiałów Montessori, zakupionych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, możliwym stało się zastosowanie metody Marii Montessori w proces rewalidacji dzieci niesłyszących w naszym przedszkolu.
Podstawą tej metody jest poznanie wielozmysłowe, bazujące na własnej aktywności dziecka, a jej stosowanie rozwija u dzieci niesłyszących nie tylko ich możliwości poznawcze, ale przede wszystkim kształci w nich wiarę we własne siły, szacunek do porządku i pracy.
Innowacja pedagogiczna polegająca na integracji dzieci pełnosprawnych ze słabosłyszącymi – stanowiąca ofertę programową przedszkola
mgr Elżbieta Chmielewska, mgr Iwona Malcahn
Każdy człowiek jest inny i ma prawo do tej odmienności. Odmienność ta dotyczy wielu aspektów ludzkiej egzystencji; jedną z nich jest zróżnicowanie zakresu i poziomu sprawności.
Ważne jest, że pomimo różnych niesprawności i ograniczeń ludzie potrafią przeżywać życie pożytecznie i z poczuciem sensu, po prostu realizując jego warianty. Do tego jednak niezbędny jest właściwy stosunek otoczenia, a szczególnie prezentowana przez nie postawa wobec osób niepełnosprawnych. Konieczne jest więc oddziaływanie, kształtujące w społeczeństwie prawidłowych postaw, na które składa się akceptacja odmienności drugiego człowieka i gotowość do niesienia rozumnej pomocy. W praktyce, aby sprzyjać wykształceniu się u dzieci w wieku przedszkolnym pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych, należy dać im możliwość kontaktu (odpowiednio częstego i zróżnicowanego) z niepełnosprawnymi rówieśnikami oraz dostarczyć podstawy wiedzy o ich potrzebach i możliwościach. Taką formę działalności podejmujemy w naszym przedszkolu, gdzie dajemy szansę integrowania się dzieciom z oddziału specjalnego dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących z rówieśnikami z oddziału dzieci 5-letnich.
„Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci 6-letnich z ryzykiem dysleksji”
mgr Ewa Nornicka
Założeniem ogólnym programu jest zagwarantowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom 6-letnim, która zaspokoi ich specjalne potrzeby edukacyjne, prowadząc do wyrównywania szans, stojąc u progu edukacji szkolnej.
„Fizjozuchy – program profilaktyki wad postawy”
mgr Magdalena Wasilewska
Celem głównym programu jest zapobieganie wadom postawy poprzez zwiększenie aktywności ruchowej dzieci, kształtowanie świadomości potrzeby dbania o zdrowie w sferze fizycznej, zwiększenie świadomości zdrowotnej dzieci i ich rodzin w zakresie wad postawy oraz poprawa ogólnej sprawności ruchowej.
Materiał ma na uwadze wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego i psychomotorycznego dziecka poprzez uaktywnienie go do różnych działań fizycznych.
„Trening uważności, koncentracji uwagi i wyciszenia dla dzieci – krok po kroku”
mgr Marta Zalewska
Założeniem programu jest prowadzenie treningu uważności wśród dzieci w wieku przedszkolnym oraz ćwiczeń rozwijających umiejętność koncentracji uwagi i wyciszenia. Dzięki treningowi uważności dzieci uczą się koncentrować na tym, co właśnie robią. Ćwiczenia pozwalają im dłużej utrzymać skupienie i nie rozpraszać się tak łatwo, gdy wokół dużo się dzieje. Pozwalają również nabyć umiejętność obserwowania emocji i uczuć, zamiast od razu na nie reagować. Dzięki temu zyskują strategie działania w trudnych momentach i radzenia sobie z emocjami. Program bazuje na różnego typu ćwiczeniach, bajkoterapii, muzykoterapii, aktywnościach ruchowych – indywidualnych i grupowych z wykorzystaniem elementów Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, arteterapii, sensoryce, zabawach paluszkowych.
Zajęcia prowadzone w oparciu o program podzielone zostały na bloki tematyczne:
- W krainie spokojnego oddechu
- W krainie zmysłów
- W krainie relaksacji
- W krainie kreatywności
- W krainie uważności
Program będzie realizowany od września 2023 r. do maja 2024 r.
„Let’s play English”
mgr Izabela Kahl
Nauczanie języka angielskiego na etapie przedszkolnym ma określoną specyfikę, dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez zabawę, mają dużą potrzebę ruchu i reagują spontanicznie na muzykę.