Kierunek pracy przedszkola w roku szkolnym 2022/2023
,,Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci
z użyciem różnorodnych form, metod i technik”
Program wychowawczy Przedszkola Miejskiego nr 16 im. Kornela Makuszyńskiego w Toruniu
Głównym celem wychowania w naszym przedszkolu jest prowadzenie do pełnego rozwoju i doskonalenie osobowości dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, do bycia człowiekiem uczciwym, umiejącym żyć z innymi i dla innych, otwieranie dziecka na dobro, prawdę, piękno, sprawiedliwość, życie dla innych, poszanowanie drugiego człowieka, poczucie odpowiedzialności i pomoc w osiągnięciu dojrzałości emocjonalnej.
Program naszego przedszkola opisuje w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich pracowników placówki. Jest spójny z programem wychowania przedszkolnego, rocznym planem pracy i programem rozwoju przedszkola. Obejmuje wszystkie sfery osobowości dziecka, wyznacza cele i zadania wychowawcze, szczególnie ważne dla naszego przedszkola i środowiska oraz sposoby realizacji tych zadań i przewidywane efekty naszych oddziaływań.
Program wychowania w przedszkolu dzieci słabosłyszących w wieku 3-6 lat
mgr Elżbieta Chmielewska
Program przygotowuje dzieci słabosłyszące do integracji z dziećmi zdrowymi. Integracja jest częściowa i dotyczy zajęć gimnastycznych, umuzykalniających, plastycznych, zabaw dowolnych, wybranych zajęć z zakresu wychowania umysłowego, wspólnych wycieczek i uroczystości.
Niepowtarzalna atmosfera zajęć integracyjnych – przepełniona zrozumieniem i akceptacją – pozwala na spontaniczne i naturalne zachowania dzieci, uzewnętrznienie ich aktywności. Dzieci słabosłyszące funkcjonują wśród dzieci słyszących bez żadnych przywilejów, mają te same prawa i obowiązki, aczkolwiek wiedzą, że zawsze mogą liczyć na wsparcie innych. Dzieci zdrowe chętnie angażują dzieci słabosłyszące do zabawy, a te z kolei czując się swobodnie, przyjmują propozycję.
W kręgu zabawy – program wychowania przedszkolnego
Jadwiga Pytlarczyk
Program ten opisuje sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017 roku.
Program wyznacza szczegółowe i operacyjne umiejętności dzieci w różnych obszarach ich funkcjonowania z podziałem na poziomy. Wskazuje także dodatkowe treści w ramach rozwijania indywidualnego potencjału wychowanków.
Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji będących celami ogólnymi kształcenia:
- Uczyć się, aby wiedzieć – wiedza pozwala na rozumienie otaczającego świata oraz jest podstawą rozwijania umiejętności praktycznych. Daje radość wielozmysłowego poznawania, badania i odkrywania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych.
- Uczyć się, aby działać – w codziennej rzeczywistości istotne są różnorodne kompetencje, dzięki którym człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami.
- Uczyć się, aby być – dzięki edukacji człowiek powinien być przygotowany do samodzielnego, krytycznego myślenia, wypracowywać własne sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Ważne jest poznanie wartości uniwersalnych i różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu oraz zaakceptowaniu norm i systemu postaw.
- Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi – edukacja zakłada pokojowe współistnienie i współdziałanie członków różnych społeczności.
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy”
Od 4 października 2021 r. do 31 maja 2022 r. każda z grup będzie realizowała wybrane tematy z zakresu czterech modułów:
- W krainie muzyki – oddział IV – Świerszcze
- Tu jest moje miejsce – oddział V – Pszczółki
- Kocham, lubię, szanuję – oddział I, II i VI – Żuczki, Biedronki i Motyle
- Kultury świata – oddział III – Mrówki
Celem programu jest stwarzanie sytuacji budujących wrażliwość dziecka w odniesieniu do wielu sfer edukacyjnych człowieka: mowy, ruchu, środowiska, muzyki, tańca, śpiewu, teatru i plastyki. Realizacja programu stworzy możliwość lepszego poznania przez dziecko wrażliwości, norm społecznych oraz własnej ojczyzny.
Program grantowy „Przyjaciele Frutusia”
Przedszkole zgłosiło się do udziału w Programie grantowym „Przyjaciele Frutusia – pomaganie krzepi” pod patronatem Polskiego Cukru.
Poprzez udział w programie udało się nam pozyskać fundusze na zakup dodatkowych pomocy dydaktycznych, sprzętu terapeutycznego dla specjalistów pracujących z dziećmi posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Programy własne wspierające rozwój
„Gdy podniesie się kurtyna… Teatr w oczach dziecka” – program edukacji teatralnej
mgr Marlena Buze, mgr Lucyna Sokołowska
Głównym celem programu jest rozwijanie możliwości artystycznych dziecka poprzez rozbudzenie zainteresowań sztuką, teatrem i tworzenie warunków do ekspresji słownej i muzyczno-ruchowej. Umiejętny dobór metod i form pracy z dzieckiem sprzyja odkrywaniu wrodzonych uzdolnień i rozwijaniu ich w toku twórczej aktywności. W zajęciach teatralnych dominuje forma zabawowa, m.in. zabawy inscenizowane, zabawy z elementami dramy, pantomimy, spotkania z aktorami, wycieczki do teatru.
Program adaptacyjny „Ja i moje przedszkole”
mgr Marlena Buze, mgr Alicja Rzymska, mgr Lucyna Sokołowska
Program wstępnej adaptacji jest takim działaniem pedagogicznym, które sprzyja rozładowaniu negatywnych emocji u dziecka pojawiających się w momencie rozstania z bliskimi i brakiem wiedzy o nowym świecie oraz obawą przed nieznanym. Podczas corocznej realizacji programu, personel stara się zapewnić dzieciom poczucie psychologicznego bezpieczeństwa, akceptację dla ich aktywności poznawczej w działaniu metodą prób i błędów. Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu mają decydujące znaczenie dla jego samopoczucia, dlatego też przygotowujemy rodziców do działań mających na celu ułatwienie startu w nowe środowisko ich dzieciom.
„Artystyczne wędrówki” – program dotyczący kształtowania gotowości do pisania u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez wykorzystanie różnorodnych technik plastycznych
mgr Iwona Malcahn, mgr Elżbieta Niewiadomska, mgr Agnieszka Żurawska
Podstawowym sposobem rozwijania gotowości do nauki pisania jest wprowadzenie dziecka w bogaty świat plastyki. Wykorzystując różnorodność technik, zostały opracowane ciekawe i pomysłowe treści edukacyjne, do których dołączono prognozy osiągnięć dzieci. Program uwzględnia możliwości rozwojowe dzieci młodszych i starszych, przygotowane są także ćwiczenia usprawniające, które ułatwiają dziecku poznanie danej techniki plastycznej, doskonaląc jednocześnie rozwijaną umiejętność.
System wspierania dziecka zdolnego
mgr Ewa Augustyniak, mgr Marlena Buze, mgr Agnieszka Janecka, mgr Iwona Malcahn
System wspierania dziecka zdolnego zawiera ogólną charakterystykę dziecka zdolnego, a w nim podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące rozwoju zdolności intelektualnych. Integralną częścią systemu są czynniki współdecydujące np.: osobowość, lepsze warunki życia i aktywność jednostki.
Program zawiera sposoby diagnozy dziecka zdolnego, opis jak rozpoznajemy dziecko zdolne w naszym przedszkolu oraz metody i formy pracy z dzieckiem zdolnym, aby pielęgnować i rozwijać jego umiejętności.
„Pomóż mi zrobić to samemu…” – innowacja pedagogiczna włączająca metodę Marii Montessori w system wspierania potrzeb edukacyjnych dzieci niesłyszących i słabosłyszących
mgr Elżbieta Chmielewska
Dzięki zestawowi materiałów Montessori, zakupionych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, możliwym stało się zastosowanie metody Marii Montessori w proces rewalidacji dzieci niesłyszących w naszym przedszkolu.
Podstawą tej metody jest poznanie wielozmysłowe, bazujące na własnej aktywności dziecka, a jej stosowanie rozwija u dzieci niesłyszących nie tylko ich możliwości poznawcze, ale przede wszystkim kształci w nich wiarę we własne siły, szacunek do porządku i pracy.
Innowacja pedagogiczna polegająca na integracji dzieci pełnosprawnych ze słabosłyszącymi – stanowiąca ofertę programową przedszkola
mgr Elżbieta Chmielewska, mgr Iwona Malcahn
Każdy człowiek jest inny i ma prawo do tej odmienności. Odmienność ta dotyczy wielu aspektów ludzkiej egzystencji; jedną z nich jest zróżnicowanie zakresu i poziomu sprawności.
Ważne jest, że pomimo różnych niesprawności i ograniczeń ludzie potrafią przeżywać życie pożytecznie i z poczuciem sensu, po prostu realizując jego warianty. Do tego jednak niezbędny jest właściwy stosunek otoczenia, a szczególnie prezentowana przez nie postawa wobec osób niepełnosprawnych. Konieczne jest więc oddziaływanie, kształtujące w społeczeństwie prawidłowych postaw, na które składa się akceptacja odmienności drugiego człowieka i gotowość do niesienia rozumnej pomocy. W praktyce, aby sprzyjać wykształceniu się u dzieci w wieku przedszkolnym pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych, należy dać im możliwość kontaktu (odpowiednio częstego i zróżnicowanego) z niepełnosprawnymi rówieśnikami oraz dostarczyć podstawy wiedzy o ich potrzebach i możliwościach. Taką formę działalności podejmujemy w naszym przedszkolu, gdzie dajemy szansę integrowania się dzieciom z oddziału specjalnego dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących z rówieśnikami z oddziału dzieci 5-letnich.
„Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci 6-letnich z ryzykiem dysleksji”
mgr Ewa Nornicka
Założeniem ogólnym programu jest zagwarantowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom 6-letnim, która zaspokoi ich specjalne potrzeby edukacyjne, prowadząc do wyrównywania szans, stojąc u progu edukacji szkolnej.
Program terapii mowy dzieci z prelingwalnym uszkodzeniem słuchu z zastosowaniem metod wspomagających: fonogesty i język migowy
mgr Małgorzata Jaźwiecka
Program logopedyczny dla dzieci z wadą słuchu w wieku od 3 do 7 lat.
Podstawowym celem jest przełamanie trudności w nabywaniu języka przez dzieci z prelingwalnym uszkodzeniem słuchu z wykorzystaniem komunikacji wspomagających, jakimi są fonogesty i znaki ideograficzne języka migowego oraz przeciwdziałanie wykluczeniu ich z życia społecznego.
„Fizjozuchy – program profilaktyki wad postawy”
mgr Magdalena Wasilewska
Celem głównym programu jest zapobieganie wadom postawy poprzez zwiększenie aktywności ruchowej dzieci, kształtowanie świadomości potrzeby dbania o zdrowie w sferze fizycznej, zwiększenie świadomości zdrowotnej dzieci i ich rodzin w zakresie wad postawy oraz poprawa ogólnej sprawności ruchowej.
Materiał ma na uwadze wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego i psychomotorycznego dziecka poprzez uaktywnienie go do różnych działań fizycznych.