Kierunek pracy przedszkola w roku szkolnym 2024/2025
„W zdrowym ciele, zdrowy duch” – rozwijanie postaw prozdrowotnych
u dzieci w wieku przedszkolnym.
Program wychowawczy Przedszkola Miejskiego nr 16 im. Kornela Makuszyńskiego w Toruniu
Głównym celem wychowania w naszym przedszkolu jest prowadzenie do pełnego rozwoju i doskonalenie osobowości dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, do bycia człowiekiem uczciwym, umiejącym żyć z innymi i dla innych, otwieranie dziecka na dobro, prawdę, piękno, sprawiedliwość, życie dla innych, poszanowanie drugiego człowieka, poczucie odpowiedzialności i pomoc w osiągnięciu dojrzałości emocjonalnej.
Program naszego przedszkola opisuje w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich pracowników placówki. Jest spójny z programem wychowania przedszkolnego, rocznym planem pracy i programem rozwoju przedszkola. Obejmuje wszystkie sfery osobowości dziecka, wyznacza cele i zadania wychowawcze, szczególnie ważne dla naszego przedszkola i środowiska oraz sposoby realizacji tych zadań i przewidywane efekty naszych oddziaływań.
Program wychowania w przedszkolu dzieci słabosłyszących w wieku 3-6 lat
mgr Elżbieta Chmielewska
Program przygotowuje dzieci słabosłyszące do integracji z dziećmi zdrowymi. Integracja jest częściowa i dotyczy zajęć gimnastycznych, umuzykalniających, plastycznych, zabaw dowolnych, wybranych zajęć z zakresu wychowania umysłowego, wspólnych wycieczek i uroczystości.
Niepowtarzalna atmosfera zajęć integracyjnych – przepełniona zrozumieniem i akceptacją – pozwala na spontaniczne i naturalne zachowania dzieci, uzewnętrznienie ich aktywności. Dzieci słabosłyszące funkcjonują wśród dzieci słyszących bez żadnych przywilejów, mają te same prawa i obowiązki, aczkolwiek wiedzą, że zawsze mogą liczyć na wsparcie innych. Dzieci zdrowe chętnie angażują dzieci słabosłyszące do zabawy, a te z kolei czując się swobodnie, przyjmują propozycję.
W kręgu zabawy – program wychowania przedszkolnego
Jadwiga Pytlarczyk
Program ten opisuje sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017 roku.
Program wyznacza szczegółowe i operacyjne umiejętności dzieci w różnych obszarach ich funkcjonowania z podziałem na poziomy. Wskazuje także dodatkowe treści w ramach rozwijania indywidualnego potencjału wychowanków.
Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji będących celami ogólnymi kształcenia:
- Uczyć się, aby wiedzieć – wiedza pozwala na rozumienie otaczającego świata oraz jest podstawą rozwijania umiejętności praktycznych. Daje radość wielozmysłowego poznawania, badania i odkrywania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych.
- Uczyć się, aby działać – w codziennej rzeczywistości istotne są różnorodne kompetencje, dzięki którym człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami.
- Uczyć się, aby być – dzięki edukacji człowiek powinien być przygotowany do samodzielnego, krytycznego myślenia, wypracowywać własne sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Ważne jest poznanie wartości uniwersalnych i różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu oraz zaakceptowaniu norm i systemu postaw.
- Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi – edukacja zakłada pokojowe współistnienie i współdziałanie członków różnych społeczności.
Język angielski w wychowaniu przedszkolnym. Program nauczania 3, 4 i 5-latków
Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska; Wydawca: Oxford University Press 2017
Głównym celem kształcenia językowego w przedszkolu jest osłuchanie dzieci z językiem obcym i uwrażliwienie tej grupy wiekowej na brzmienie języka innego niż język ojczysty. Stopniowo też dzieci będą zachęcane do reagowania i wypowiadania rutynowych zwrotów w sytuacjach życia codziennego w przedszkolu. Dlatego też sprawnościami językowymi rozwijanymi w grupie dzieci przedszkolnych jest rozumienie ze słuchu i mówienie w języku obcym. Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu polega na przyzwyczajaniu dzieci do poleceń wydawanych w języku obcym, na słuchaniu bajek, piosenek, rymowanek i materiałów audiowizualnych, a także wykorzystywaniu języka obcego w zabawach i grach językowych. Rozwijanie mówienia w języku obcym oznacza zachęcanie dzieci do powtarzania zwrotów i wyrażeń podczas śpiewania piosenek, recytowania wierszyków i rymowanek, a także do stosowania języka obcego w grach i zabawach oraz w trakcie codziennych czynności wykonywanych w przedszkolu.
Podstawową przesłanką powstania projektu jest zidentyfikowana potrzeba zwiększenia poziomu aktywności fizycznej o charakterze tlenowym u dzieci rozpoczynających naukę (kluczowy okres rozwojowy). Systematyczne wysiłki o umiarkowanej i średniej intensywności przynoszą efekt w postaci poprawy sprawności krążeniowo – oddechowej, co znacząco obniża ryzyko rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych, w tym chorób układu krążenia. Sprawność układu krążenia uważana jest za jeden z najważniejszych wskaźników zdrowia, nawet bardziej istotny niż powszechnie przyjęte markery, takie jak status masy ciała, ciśnienie tętnicze krwi lub poziom cholesterolu.
PROGRAMY WŁASNE WSPIERAJĄCE ROZWÓJ DZIECI
Program adaptacyjny „Ja i moje przedszkole”
mgr Marlena Buze, mgr Alicja Rzymska, mgr Lucyna Sokołowska
Program wstępnej adaptacji jest takim działaniem pedagogicznym, które sprzyja rozładowaniu negatywnych emocji u dziecka pojawiających się w momencie rozstania z bliskimi i brakiem wiedzy o nowym świecie oraz obawą przed nieznanym. Podczas corocznej realizacji programu, personel stara się zapewnić dzieciom poczucie psychologicznego bezpieczeństwa, akceptację dla ich aktywności poznawczej w działaniu metodą prób i błędów. Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu mają decydujące znaczenie dla jego samopoczucia, dlatego też przygotowujemy rodziców do działań mających na celu ułatwienie startu w nowe środowisko ich dzieciom.
„Artystyczne wędrówki” – program dotyczący kształtowania gotowości do pisania u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez wykorzystanie różnorodnych technik plastycznych
mgr Iwona Malcahn, mgr Elżbieta Niewiadomska, mgr Agnieszka Żurawska
Podstawowym sposobem rozwijania gotowości do nauki pisania jest wprowadzenie dziecka w bogaty świat plastyki. Wykorzystując różnorodność technik, zostały opracowane ciekawe i pomysłowe treści edukacyjne, do których dołączono prognozy osiągnięć dzieci. Program uwzględnia możliwości rozwojowe dzieci młodszych i starszych, przygotowane są także ćwiczenia usprawniające, które ułatwiają dziecku poznanie danej techniki plastycznej, doskonaląc jednocześnie rozwijaną umiejętność.
„Pomóż mi zrobić to samemu…” – innowacja pedagogiczna włączająca metodę Marii Montessori w system wspierania potrzeb edukacyjnych dzieci niesłyszących i słabosłyszących
mgr Elżbieta Chmielewska
Dzięki zestawowi materiałów Montessori, zakupionych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, możliwym stało się zastosowanie metody Marii Montessori w proces rewalidacji dzieci niesłyszących w naszym przedszkolu.
Podstawą tej metody jest poznanie wielozmysłowe, bazujące na własnej aktywności dziecka, a jej stosowanie rozwija u dzieci niesłyszących nie tylko ich możliwości poznawcze, ale przede wszystkim kształci w nich wiarę we własne siły, szacunek do porządku i pracy.
Innowacja pedagogiczna polegająca na integracji dzieci pełnosprawnych ze słabosłyszącymi – stanowiąca ofertę programową przedszkola
mgr Elżbieta Chmielewska, mgr Iwona Malcahn
Każdy człowiek jest inny i ma prawo do tej odmienności. Odmienność ta dotyczy wielu aspektów ludzkiej egzystencji; jedną z nich jest zróżnicowanie zakresu i poziomu sprawności.
Ważne jest, że pomimo różnych niesprawności i ograniczeń ludzie potrafią przeżywać życie pożytecznie i z poczuciem sensu, po prostu realizując jego warianty. Do tego jednak niezbędny jest właściwy stosunek otoczenia, a szczególnie prezentowana przez nie postawa wobec osób niepełnosprawnych. Konieczne jest więc oddziaływanie, kształtujące w społeczeństwie prawidłowych postaw, na które składa się akceptacja odmienności drugiego człowieka i gotowość do niesienia rozumnej pomocy. W praktyce, aby sprzyjać wykształceniu się u dzieci w wieku przedszkolnym pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych, należy dać im możliwość kontaktu (odpowiednio częstego i zróżnicowanego) z niepełnosprawnymi rówieśnikami oraz dostarczyć podstawy wiedzy o ich potrzebach i możliwościach. Taką formę działalności podejmujemy w naszym przedszkolu, gdzie dajemy szansę integrowania się dzieciom z oddziału specjalnego dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących z rówieśnikami z oddziału dzieci 5-letnich.
„Fizjozuchy – program profilaktyki wad postawy”
mgr Magdalena Wasilewska
Celem głównym programu jest zapobieganie wadom postawy poprzez zwiększenie aktywności ruchowej dzieci, kształtowanie świadomości potrzeby dbania o zdrowie w sferze fizycznej, zwiększenie świadomości zdrowotnej dzieci i ich rodzin w zakresie wad postawy oraz poprawa ogólnej sprawności ruchowej.
Materiał ma na uwadze wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego i psychomotorycznego dziecka poprzez uaktywnienie go do różnych działań fizycznych.
„Let’s play English”
mgr Izabela Kahl
Nauczanie języka angielskiego na etapie przedszkolnym ma określoną specyfikę, dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez zabawę, mają dużą potrzebę ruchu i reagują spontanicznie na muzykę.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025
Z radością informujemy, że nasze przedszkole otrzymało wsparcie finansowe w ramach realizacji
Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025″.
Wysokość wsparcia – 3000 zł
Wkład własny – 750 zł
Z przyznanych środków finansowych zakupione zostały książki dla dzieci i nauczycieli.