PROGRAMY, PROJEKTY, INNOWACJE
Kierunek pracy przedszkola w roku szkolnym 2025/2026:
„Przedszkole miejscem rozwijania kompetencji
emocjonalnych i społecznych”
Program wychowawczy Przedszkola Miejskiego nr 16
Głównym celem wychowania w naszym przedszkolu jest prowadzenie do pełnego rozwoju i doskonalenie osobowości dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, do bycia człowiekiem uczciwym, umiejącym żyć z innymi i dla innych, otwieranie dziecka na dobro, prawdę, piękno, sprawiedliwość, życie dla innych, poszanowanie drugiego człowieka, poczucie odpowiedzialności i pomoc w osiągnięciu dojrzałości emocjonalnej.
Program naszego przedszkola opisuje w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich pracowników placówki. Jest spójny z programem wychowania przedszkolnego, rocznym planem pracy i programem rozwoju przedszkola. Obejmuje wszystkie sfery osobowości dziecka, wyznacza cele i zadania wychowawcze, szczególnie ważne dla naszego przedszkola i środowiska oraz sposoby realizacji tych zadań i przewidywane efekty naszych oddziaływań.
Program wychowania w przedszkolu dzieci słabosłyszących w wieku 3-6 lat
mgr Elżbieta Chmielewska
Program przygotowuje dzieci słabosłyszące do integracji z dziećmi zdrowymi. Integracja jest częściowa i dotyczy zajęć gimnastycznych, umuzykalniających, plastycznych, zabaw dowolnych, wybranych zajęć z zakresu wychowania umysłowego, wspólnych wycieczek i uroczystości.
Niepowtarzalna atmosfera zajęć integracyjnych – przepełniona zrozumieniem i akceptacją – pozwala na spontaniczne i naturalne zachowania dzieci, uzewnętrznienie ich aktywności. Dzieci słabosłyszące funkcjonują wśród dzieci słyszących bez żadnych przywilejów, mają te same prawa i obowiązki, aczkolwiek wiedzą, że zawsze mogą liczyć na wsparcie innych. Dzieci zdrowe chętnie angażują dzieci słabosłyszące do zabawy, a te z kolei czując się swobodnie, przyjmują propozycję.
W kręgu zabawy – program wychowania przedszkolnego
Jadwiga Pytlarczyk
Program ten opisuje sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017 roku.
Program wyznacza szczegółowe i operacyjne umiejętności dzieci w różnych obszarach ich funkcjonowania z podziałem na poziomy. Wskazuje także dodatkowe treści w ramach rozwijania indywidualnego potencjału wychowanków.
Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji będących celami ogólnymi kształcenia:
- Uczyć się, aby wiedzieć – wiedza pozwala na rozumienie otaczającego świata oraz jest podstawą rozwijania umiejętności praktycznych. Daje radość wielozmysłowego poznawania, badania i odkrywania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych.
- Uczyć się, aby działać – w codziennej rzeczywistości istotne są różnorodne kompetencje, dzięki którym człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami.
- Uczyć się, aby być – dzięki edukacji człowiek powinien być przygotowany do samodzielnego, krytycznego myślenia, wypracowywać własne sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Ważne jest poznanie wartości uniwersalnych i różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu oraz zaakceptowaniu norm i systemu postaw.
- Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi – edukacja zakłada pokojowe współistnienie i współdziałanie członków różnych społeczności.
Program nauczania języka angielskiego dla przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych
Magdalena Appel, Joanna Zarańska, Ewa Piotrowska
Dzieci w wieku przedszkolnym mają empiryczne podejście do świata, poznają go wszystkimi zmysłami, poszerzają swoją wiedzę i umiejętności głównie poprzez działanie, które zawsze jest pewną formą zabawy. Dlatego zajęcia językowe dostarczą dzieciom okazji do poznawania i przyswajania języka podczas aktywnego badania świata w formie zabawy. Ważne są ćwiczenia stymulujące wszechstronny rozwój dziecka. Zawierają one elementy ruchu, dźwięku i obrazu. Jej celem jest uwrażliwienie dziecka na język obcy, uświadomienie mu, że jest on w dzisiejszym świecie elementem wszechobecnym.
Podstawową przesłanką powstania projektu jest zidentyfikowana potrzeba zwiększenia poziomu aktywności fizycznej o charakterze tlenowym u dzieci rozpoczynających naukę (kluczowy okres rozwojowy). Systematyczne wysiłki o umiarkowanej i średniej intensywności przynoszą efekt w postaci poprawy sprawności krążeniowo – oddechowej, co znacząco obniża ryzyko rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych, w tym chorób układu krążenia. Sprawność układu krążenia uważana jest za jeden z najważniejszych wskaźników zdrowia, nawet bardziej istotny niż powszechnie przyjęte markery, takie jak status masy ciała, ciśnienie tętnicze krwi lub poziom cholesterolu.
PROGRAMY WŁASNE I INNOWACJE
Program adaptacyjny „Ja i moje przedszkole”
mgr Marlena Buze, mgr Alicja Rzymska, mgr Lucyna Sokołowska
Program wstępnej adaptacji jest takim działaniem pedagogicznym, które sprzyja rozładowaniu negatywnych emocji u dziecka pojawiających się w momencie rozstania z bliskimi i brakiem wiedzy o nowym świecie oraz obawą przed nieznanym. Podczas corocznej realizacji programu, personel stara się zapewnić dzieciom poczucie psychologicznego bezpieczeństwa, akceptację dla ich aktywności poznawczej w działaniu metodą prób i błędów. Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu mają decydujące znaczenie dla jego samopoczucia, dlatego też przygotowujemy rodziców do działań mających na celu ułatwienie startu w nowe środowisko ich dzieciom.
„Pomóż mi zrobić to samemu…” – innowacja pedagogiczna włączająca metodę Marii Montessori w system wspierania potrzeb edukacyjnych dzieci niesłyszących i słabosłyszących
mgr Elżbieta Chmielewska
Dzięki zestawowi materiałów Montessori, zakupionych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, możliwym stało się zastosowanie metody Marii Montessori w proces rewalidacji dzieci niesłyszących w naszym przedszkolu.
Podstawą tej metody jest poznanie wielozmysłowe, bazujące na własnej aktywności dziecka, a jej stosowanie rozwija u dzieci niesłyszących nie tylko ich możliwości poznawcze, ale przede wszystkim kształci w nich wiarę we własne siły, szacunek do porządku i pracy.
Innowacja pedagogiczna polegająca na integracji dzieci pełnosprawnych ze słabosłyszącymi – stanowiąca ofertę programową przedszkola
mgr Elżbieta Chmielewska, mgr Iwona Malcahn
Każdy człowiek jest inny i ma prawo do tej odmienności. Odmienność ta dotyczy wielu aspektów ludzkiej egzystencji; jedną z nich jest zróżnicowanie zakresu i poziomu sprawności.
Ważne jest, że pomimo różnych niesprawności i ograniczeń ludzie potrafią przeżywać życie pożytecznie i z poczuciem sensu, po prostu realizując jego warianty. Do tego jednak niezbędny jest właściwy stosunek otoczenia, a szczególnie prezentowana przez nie postawa wobec osób niepełnosprawnych. Konieczne jest więc oddziaływanie, kształtujące w społeczeństwie prawidłowych postaw, na które składa się akceptacja odmienności drugiego człowieka i gotowość do niesienia rozumnej pomocy. W praktyce, aby sprzyjać wykształceniu się u dzieci w wieku przedszkolnym pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych, należy dać im możliwość kontaktu (odpowiednio częstego i zróżnicowanego) z niepełnosprawnymi rówieśnikami oraz dostarczyć podstawy wiedzy o ich potrzebach i możliwościach. Taką formę działalności podejmujemy w naszym przedszkolu, gdzie dajemy szansę integrowania się dzieciom z oddziału specjalnego dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących z rówieśnikami z oddziału dzieci 5-letnich.
Innowacja pedagogiczna – Zastosowanie elektrostymulacji w trakcie zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z grupy specjalnej
mgr Magdalena Baińska
Zasadniczym elementem innowacji jest włączenie elektrostymulacji jako uzupełnienia tradycyjnych zajęć rewalidacyjnych. Stymulacja mięśni orofacjalnych ma za zadanie pobudzić, uaktywnić i wzmocnić ich pracę, co przekłada się na usprawnienie funkcji mowy, jedzenia i połykania. Dzięki temu dzieci otrzymują dodatkowe, nowoczesne wsparcie w procesie terapii, które ułatwia osiąganie szybszych i trwalszych efektów.
Do innowacji zostaną włączone wybrane dzieci, które – zgodnie z opinią logopedy – mogą odnieść szczególną korzyść z tego rodzaju wsparcia. Każdorazowo konieczne będzie uzyskanie pisemnej zgody rodziców. Sesje będą prowadzone indywidualnie, co umożliwi pełne dostosowanie intensywności, długości i charakteru stymulacji do potrzeb dziecka.
Innowacja pedagogiczna – „Szybkie liczenie z abakusem – nauka arytmetyki przez zabawę”
mgr Elżbieta Chmielewska
Arytmetyka mentalna to sposób liczenia na japońskim liczydle Soroban, który stopniowo przekształcany jest na liczenie w wyobraźni. Metoda ta wspiera rozwój wyobraźni przestrzennej, koncentracji, cierpliwości oraz umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Nauka jest atrakcyjna i motywująca, co sprzyja naturalnemu rozwojowi matematycznej wyobraźni i pewności siebie dzieci. Stosując Soroban, wspieramy ich rozwój intelektualny i przygotowujemy do nauki w szkole oraz codziennych wyzwań. Zestawy ćwiczeń rozwijają zdolności umysłowe i twórcze, rozwijają pełny potencjał intelektualny i funkcjonalny obu półkul mózgowych. Umiejętność liczenia na liczydle wyobrażonym wspomaga pracę półkul mózgowych tak, by działały wspólnie, w wyniku czego usprawniamy: szybkość wykonywania działań matematycznych, pamięć, koncentrację, szybkość reakcji i analizy, pewność siebie oraz osiąganie lepszych wyników w nauce dzięki prawidłowej współpracy półkul mózgowych.
Dodatkowo, korzystanie z niego rozwija zdolności manualne i koordynację wzrokowo-ruchową. Metoda ta zachęca dzieci do aktywnego udziału w nauce, angażując ich zmysły i wyobraźnię, co przekłada się na lepsze przyswajanie wiedzy i dłuższe utrzymanie koncentracji, uczy nie tylko liczenia, ale również rozwija umiejętności społeczne, takie jak współpraca, cierpliwość i umiejętność wspólnego rozwiązywania problemów podczas zajęć. To inwestycja w przyszłość dzieci, która pomoże im zyskać pewność siebie i pozytywne nastawienie do nauki matematyki na każdym etapie edukacji.
Innowacja pedagogiczna – „Myślę logicznie, koduję praktycznie”
mgr Karolina Kulińska
Innowacja „Myślę logicznie, koduję praktycznie” jest odpowiedzią na nieustanną konieczność stosowania nowych metod i technik pracy, zdiagnozowane potrzeby dzieci i ich zainteresowania. Kodowanie staje się umiejętnością, która pozwoli dzieciom na odnalezienie się w nowej rzeczywistości. Naukę kodowania powinno zacząć się już od najmłodszych lat, kiedy to dziecko wykazuje największą ciekawość świata, jest spragnione odkrywania, doświadczania, zmieniania i budowania. Aby młodzi ludzie z powodzeniem kodowali, muszą zacząć uczyć się krytycznego myślenia jak najwcześniej. Wczesne wprowadzenie nauki kodowania daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, kształtowanie logicznego myślenia.
„Fizjozuchy – program profilaktyki wad postawy”
mgr Magdalena Wasilewska
Celem głównym programu jest zapobieganie wadom postawy poprzez zwiększenie aktywności ruchowej dzieci, kształtowanie świadomości potrzeby dbania o zdrowie w sferze fizycznej, zwiększenie świadomości zdrowotnej dzieci i ich rodzin w zakresie wad postawy oraz poprawa ogólnej sprawności ruchowej. Materiał ma na uwadze wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego i psychomotorycznego dziecka poprzez uaktywnienie go do różnych działań fizycznych.
„Let’s play English” – program języka angielskiego dla dzieci od 3 do 6 lat
mgr Izabela Kahl
Nauczanie języka angielskiego na etapie przedszkolnym ma określoną specyfikę, dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez zabawę, mają dużą potrzebę ruchu i reagują spontanicznie na muzykę. Program nauczania języka jest zintegrowany z programem nauczania przedszkolnego i dostosowany do nowej podstawy programowej.
PROJEKTY
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025
Z radością informujemy, że nasze przedszkole otrzymało wsparcie finansowe w ramach realizacji
Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025″.
Wysokość wsparcia – 3000 zł
Wkład własny – 750 zł
Z przyznanych środków finansowych zakupione zostały książki dla dzieci i nauczycieli.

Sieć współpracy dla osób współorganizujących kształcenie dzieci niepełnosprawnych
Celem projektu jest podniesienie kompetencji 1349 dzieci, kompetencji i kwalifikacji 148 przedstawicieli kadr oraz doposażenie 8 przedszkoli i oddziałów przedszkolnych. Wsparciem zostanie objętych 5 przedszkoli i 5 oddziałów przedszkolnych.
Szczegóły projektu: TUTAJ


