„Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci 6-letnich z ryzykiem dysleksji”
mgr Ewa Nornicka
Założeniem ogólnym programu jest zagwarantowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom 6-letnim.
Organizacja pomocy, która zaspokoi ich specjalne potrzeby edukacyjne, prowadząc do wyrównywania szans stojąc u progu edukacji szkolnej.
„Gdy podniesie się kurtyna… Teatr w oczach dziecka” – program edukacji teatralnej
mgr Marlena Buze, mgr Lucyna Sokołowska
Głównym celem programu jest rozwijanie możliwości artystycznych dziecka poprzez rozbudzanie zainteresowań sztuką, teatrem i tworzenie warunków do ekspresji słownej i muzyczno-ruchowej.
Umiejętny dobór metod i form pracy z dzieckiem sprzyja odkrywaniu wrodzonych uzdolnień i rozwijaniu ich w toku twórczej aktywności. W zajęciach teatralnych dominuje forma zabawowa, m.in. zabawy inscenizowane, zabawy z elementami dramy, pantomimy, spotkania z aktorami, wycieczki do teatru.
Program adaptacyjny „Ja i moje przedszkole”
mgr Marlena Buze, mgr Alicja Rzymska, mgr Lucyna Sokołowska
Program wstępnej adaptacji jest takim działaniem pedagogicznym, który sprzyja rozładowaniu negatywnych emocji u dziecka pojawiających się w momencie rozstania z bliskimi i brakiem wiedzy o nowym świecie oraz obawą przed nieznanym.
Podczas corocznej realizacji programu, personel stara się zapewnić dzieciom poczucie psychologicznego bezpieczeństwa, akceptację dla ich aktywności poznawczej w działaniu metodą prób i błędów. Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu mają decydujące znaczenie dla jego samopoczucia, dlatego też przedszkole przygotowuje rodziców do działań mających na celu ułatwienie startu w nowe środowisko ich dzieciom.
„Artystyczne wędrówki” – program dotyczący kształtowania gotowości do pisania u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez wykorzystanie różnorodnych technik plastycznych
mgr Iwona Malcahn, mgr Elżbieta Niewiadomska, mgr Agnieszka Żurawska
Podstawowym sposobem rozwijania gotowości do nauki pisania jest wprowadzenie dziecka w bogaty świat plastyki.
Wykorzystując różnorodność technik zostały opracowane ciekawe i pomysłowe treści edukacyjne, do których dołączono prognozy osiągnięć dzieci. Program uwzględnia możliwości rozwojowe dzieci młodszych i starszych, przygotowane są także ćwiczenia usprawniające, które ułatwiają dziecku poznanie danej techniki plastycznej, doskonaląc jednocześnie rozwijaną umiejętność.
Program terapii mowy dzieci z prelingwalnym uszkodzeniem słuchu z zastosowaniem metod wspomagających: fonogesty i język migowy
mgr Małgorzata Jaźwiecka
Program logopedyczny dla dzieci z wadą słuchu w wieku od 3 do 7 lat.
Podstawowym celem programu jest przełamanie trudności w nabywaniu języka przez dzieci z prelingwalnym uszkodzeniem słuchu z wykorzystaniem komunikacji wspomagających, jakimi są fonogesty i znaki ideograficzne języka migowego oraz przeciwdziałanie wykluczeniu ich z życia społecznego.
Postępowanie korekcyjno-kompensacyjne wobec dzieci z wadami postawy ciała w wieku przedszkolnym – program dla dzieci od 3 do 7 roku życia
mgr Hanna Pawłowska
Program zakłada poprawę postawy ciała i umiejętność korygowania wady poprzez zabawy i ćwiczenia.
Całokształt procesu korekcyjno-kompensacyjnego wymaga postępowania dydaktycznego, w trakcie którego zakres materiału ćwiczeń ruchowych, stopień trudności, środki, formy, metody i zasady będą dostosowane do psychofizycznego i motorycznego rozwoju oraz wydolności organizmu dziecka.